God praise the almighty Internet

Jag kunde allt identifiera mig en del med det senaste South Park avsnittet (S12E6) "Over logging". Eh, inte direkt med Stans pappa Randy då (se själva...), utan mer med själva fenomenet Internetberoende. För risken är nog överhängande att även jag skulle dra ut på korståg om nätet helt plötsligt slutade funka en dag. Nu är det inte heller så konstigt, för stänger man av Internet så stänger man samtidigt av en stor del av min fungerande tillvaro, både yrkesmässigt och privat. Vet ju hur det är bara om jag är iväg till en nerkopplad miljö för några få dagar. Känner mig snabbt avskärmad från omvärlden och får genast ta igen en massa surfande så fort jag kommer hem igen.

Det är mycket som gör Internet indispensible. Dels är det ju allt slösurfande, allt det där vanliga uppdaterandet av samma gamla vanliga websidor... Det är onekligen en viktig sak. Men sedan allt det praktiska. Jag är 27 år gammal men är ändå för ung för att fatta hur man löste allt jox som räkningar, biljetter, adresser, stadskartor mm på den där avlägsna forntiden innan Internet var etablerat. Allting måste verkligen ha varit oändligt krångligt.

Sedan har vi ofrånkomligen även - utan att ta orka ta nån diskussion för eller emot nerladdning - all media som blir tillgänglig. All musik, alla tv-serier, alla filmer, sporten, radion, ja you name it. Allt finns samlat och är busenkelt att få tag i. Inled mig icke i frestelse för dit hittar jag enkelt själv. Det går bara inte att hålla sig borta.

Kuriosa, bara som ett litet exempel på hur underbart Internet kan vara ibland: Igår vittrade jag ett glädjerop när jag hittade samtliga avsnitt av Peter Birros "Hammarkullen", som sändes på SVT för en 10 år sedan. En helt fantastisk tv-serie, som så ofta när Birro ligger bakom.

Kommentarer
Postat av: gustav

mina föräldrar brukade skicka alla räkningar i nåt slags specialkuvert till banken eller om det var posten för att de skulle betalas under en och samma avgift.

2008-04-23 @ 15:55:48
URL: http://paparkaka.wordpress.com
Postat av: Ecke

Hehe ja krångligt var ordet

2008-04-23 @ 20:15:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0