Jag gör det främst för samhällsnyttan

Ibland undrar jag om besökarna verkligen vet om att bibliotekarien som sitter framför dem på fackavdelningen i ett nytt och välbyggt bibliotek i en mellanstor svensk stad, en ung man i sina närmare 30 med välknäppt skjorta, lätt snekammad lugg och något reserverat leende, att denne filur som vänligt hjälper dem med att hitta referenser i internationella medicindatabaser, som gärna letar fram bortglömda gamla hembygdstexter från sekelskiftet åt dem, som navigerar dem bland diverse lagtexter och offentliga tryck, eller som kanske fjärrlånar dem obskyra akademiska texter från landets universitetsbibliotek, att denne utbildade bibliotekarie som spenderar sin lördag åt vilka frågor de nu kan tänkas ha... Att han faktiskt tjänar klart sämre än yngligen i kassan på det lokala snabbköpet som knappar in köttfärsen och minimjölken åt dem på vägen hem.

Jo. Så är det. Fakta:

Erik, 27 år, Fil. mag. efter 4 år av studier, yrkeserfarenhet vikarie 2 år, en lördag ensam på fackavdelningen i ett stort stadsbibliotek @ 159 kr / timme.

Ungdom, t. ex. 19 år, utan någon som helst utbildning, yrkeserfarenhet nada, en lördag i kassan på en stormarknad @ 184 kr / timme. Exempelvis Erik själv när han sommarjobbade åt Konsum för en åtta år sedan.

Men det är chill, som bibliotekarie får jag ju som sagt gratis kaffe numera... (och därmed borde jag ju inte alls snegla på dem där andra utbildningarna som jag har märkt att jag faktiskt gör...).

---

Äntligen en jobbfri helg efter fyra jobbhelger på raken. Födelsedagsfest hos Markus på lördag, blir säkert kul, och nästa vecka blir det en efterlängtad sväng norröver. Släkt, vänner och allt det där.

Kommentarer
Postat av: N

184 kr/timme i ett snabbköp? Ställer mig starkt frågande till att det verkligen stämmer... Vad får du den siffran ifrån? Men förövrigt förstår jag så klart din poäng...

När vi jobbade på Konsum hade vi väl runt 80 spänn i timmen plus Handels rätt värdelösa helg-OB då, om det var en lördag exemplet gällde... Eller hade du styrt upp en bättre deal med Christer? Isf är han skyldig mig en massa... Ska sätta Holmström på att kräva av honom pengarna! =)

2008-04-27 @ 12:22:32
Postat av: n

Stormarknad var det visst... Men ändå

2008-04-27 @ 12:23:25
Postat av: Ecke

Grejen är att Handels har 100% OB på lördagar efter kl 12 och hela söndagen. I alla fall enligt:
http://www.lo.se/home/loung/home.nsf/unidView/CFB33D17FF84C66FC1256E860074256A

Har för mig att vi låg där nånstans. Annars får vi ju utkräva pengarna retroaktivt av Christer!

2008-04-27 @ 12:25:56
Postat av: N

Där ser man... Då har ju Handels bra OB på helgerna!
Men 19-åringens (ur exemplet) grundlön bör ju bli 92 kronor i timmen. Vilket ju inte är särskilt mycket... Alltså lönespöar du honom i långa loppet! Det är så du får tänka när du sitter där och dricker automatkaffe och svarar på dumma frågor...

Kan vi inte kräva Christer på pengar oavsett? Han skulle nog ta fram plånboken rätt snabbt om några HA parkerade hojarna utanför Christers hem mitt i radhusidyllen... =)

2008-04-27 @ 13:49:55
Postat av: Ecke

Hehe jepp, fast Christer bor ju villa, han hade väl köpt nån kåk alldeles när vi började?

2008-04-27 @ 14:02:37
Postat av: N

Mycket möjligt... Han hade precis börjat sin klättring på karriärstegen!

2008-04-27 @ 14:25:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0