The fine art of källkritik

Det är inte alls ovanligt att jag (på jobbet) får ganska skumma frågor från mer eller mindre ambitiösa högstadie/gymnasieelever: "Hej, vi har fått en uppgift vi ska lösa om ...Toalettens historia... ...Vem som uppfann ryska språket... ...Kinas handel med Zimbabwe idag jämfört med hundra år sedan..." Ja ni förstår.

I sådana uppenbart smala ämnen är den allra vanligaste och mest givna hänvisningen (jämsides uppslagsverken) Internet. Men inte sällan får man då höra: "Nej, men vår lärare har sagt att vi måste ha böcker som källa..."

Que?

Det är ju ganska skrämmande om nu de källkritiska inslagen i kidsens undervisning baseras på föråldrade och trångsynta uppfattningar som att böcker = bra, tillförlitlig källa och Internet = dålig, ej tillförlitlig källa. Som min polare Gustav alldeles korrekt konstaterade angående bloggar så är det ju för bövelen innehållet och inte formen som är det viktiga när man ska göra sin bedömning av materialet. Texten i sig och inget annat. Tänker man i andra banor så är det ju i så fall inte heller svårt att hänvisa till de obegränsade mängder av både internetsidor och böcker som kan betraktas som mer eller mindre värdelöst skräp. Givetvis.

Sedan är det kanske möjligt att jag personligen har en lätt romantiserad bild av Internet öht (se inlägget apr-17), men likväl snälla lärare; vill ni bestämt att era elever ska slå i böcker så ge dem i så fall även vettiga ämnen att arbeta med.

Kommentarer
Postat av: Andy

Jag känner igen problemet. Det finns också mycket inskränkta lärare kvar i kåren som vägrar att låta eleverna hämta fakta på nätet.

"En bok är sanningen och internet är dumt." så kan man väl enkelt sammanfatta fördomen.

2008-05-02 @ 09:34:36
Postat av: gustav

dont use the internet - its the devil!

2008-05-04 @ 23:46:23
URL: http://paparkaka.wordpress.com
Postat av: Ecke

Jo det är inte alls sällan man tiltar med lärarnas direktiv

2008-05-10 @ 13:23:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0