Good days!

Oh yeah! Nu vankas det (snart) två helger med fest och trevligt umgänge. Jag har faktiskt inte varit så här pepp sedan semestern. För inte nog med att farsan hälsar på under veckan, på lördag kommer min gamla boråspolare Helene på besök också, yeey! Och helgen efter det tittar ju Berga från Sundsvall förbi. Rock n Roll!

 ---

Klarsynt svammel har inte alls kryddats med så många inlägg om litteratur som jag från början hade ambition till, och vi får väl se om det blir någon ändring på det framöver, men här är i alla fall lite input om mina läsvanor genom 10 frågor som jag snott från min mammas blogg:

1.Vilken bok läste du senast?
 "Highway to Hell – The life & times of AC/DC legend Bon Scott" av Clinton Walker. Mycket intressant, rolig och tyvärr ofrånkomligen även tragisk läsning om rocklegendaren Bon Scotts liv. Bandet är förresten lika aktuellt som någonsin – nya skivan ”Black Ice” släpps 20 okt och sedan följer 18 månaders världsturné… Jaaaaaaaa!!!

2. Vilken bok skall du börja på härnäst?
Har oftast minst 3-4 påbörjade läsprojekt. Just nu är det:

* "AC/DC Maximum RocknRoll" av Murray Engleheart. Peppad av det kommande AC/DC-skivsläppet läser jag ytterligare en (denna är nysläppt) biografi om bandet. Intressant och kul.

* ”19 minuter” av Jodi Picoult, en skaplig om än något pladdrig bok om en amerikansk highschool-skjutning.

* "Den stora gruvstrejken" av Emile Zola. Hör till mitt stora projekt att erövra olästa gamla klassiker. Bara i början än så länge.

Av det som ligger och väntar finns:

* Umberto Eco – kräftgång. Samlade tankar och åsikter av den italienske författaren och humanisten. Blir intressant, jag har alltid haft ett gott öga till honom.

* Mankells senaste "Kinesen". Har hört lite blandade åsikter om den av mina kollegor.

3. Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Övervägande manliga. Uppskattar det till typ 75% manliga vid en hastig överblick av bokhyllan.

4. När du läser en bok, räknar du hur många sidor som är kvar, eller tänker du "nu har jag hälften, en tredjedel, en fjärdedel, hurra" kvar osv?
Har inga särskilda ritualer över det nej. Hade väl oftast mer koll på hur långt det var kvar när jag pluggade och råkade ut för en del grå kurslitteratur.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
En absolut majoritet av de böcker jag läser är av naturliga orsaker sådant som jag snappar upp i jobbet – för så är det nämligen att jobba som bibliotekarie. Resten är oftast tips från kompisar och bloggar och så. Sen händer det väl att recensioner, artiklar, radio, tv mm skapar ett intresse.

6. När blir en bok för lång?
När den inte är intressant att fortsätta läsa, obviously. Jag brukar inte bemöda mig att avsluta det som jag inte tycker är bra nog att avsluta.

7. Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Jodå, ibland hellre på engelska också för det finns alltid risk för knapphändiga översättningar. Men vanligtvis är det svenska som gäller. Främst på grund av utbud.

8. Vilken bok kände du senast att du ville övertala ALLA dina vänner att läsa?
Haha. Jag ser inte direkt min vänskapskrets som en homogen grupp i smak och tycke så det är nog i princip omöjligt att hitta något som skulle intressera dem allihop. Men ”Amerikanska fascister" av Chris Hedges skulle nog intressera rätt många av dem i alla fall.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är dålig?
Se svaret på fråga 6.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?
Populärhistoria är välrepresenterad men inte överrepresenterad. När är bra böcker överrepresenterade?

Kommentarer
Postat av: Jonas

Lite roligt är det allt att du har två olika böcker om AC/DC igång.. du är ett sant rockfan. roliga frågor faktiskt, jag får skaffa en blogg så jag kan svara på dom. Tjohej

2008-08-26 @ 23:52:29
Postat av: Hogan

Bra där! Pumpa på med mer inlägg...

2008-09-07 @ 01:32:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0