En (jobbig) dag på biblioteket

Igår var det en minst sagt förvirrande dag. Jag var visserligen beredd på det, jag skulle nämligen jobba heldag själv på en filial jag bara varit två ggr på innan, men det blev ändå mer huvudbry än jag kunnat ana. Först och främst är det tydligen bara rena omvägar som leder dit, och dessutom var stadstrafiken tämligen osynkad. En timmes bussfärd för ett ställe typ 5 kilometer från centrum, skitkul. Sedan när jag väl var på plats och larmat av gick det varken att komma ut på nätet eller i bibliotekskatalogen, suck. Efter otaligt antal omstarter och inloggningsförsök, samt diverse telefonsamtal fick jag slutligen tag i en kille på kommunens IT-service som skulle kolla på grejerna. Fast det tog ju 3 timmar innan han dök upp, så tills dess fick jag sköta lånen i word, ytterst smidigt. Dagen fortsatte sedan i samma stil med allt jox jag inte har koll på där; reservationer, biljetter till föreställningar, skollånekort, undanställda böcker osv. Som inte det var nog ådrog jag runt lunchtid världens huvudvärk också, som envetet satt i hela eftermiddagen. I ungefär 5 timmar har jag knappt en aning om vad jag gör och huvudet håller på att sprängas. När sedan biblioteket äntligen var stängt och igenbommat för dagen fick jag på nytt bittert erfara bussproblematiken innan jag till slut, efter totalt 12 timmars arbetsdag och trassel, var hemma igen. Inte alltid så soft som bibliotekarie.

Men det fanns faktiskt några trevligare inslag under arbetsdagen också. Under de lugnare timmarna på förmiddagen öppnade jag för första gången Charlie Christensens tecknade version av Frans G. Bengtssons Röde Orm. Jag vet inte varför jag inte läst dessa förut, gammalt fan av Arne Anka som jag är, för det gick väldigt snabbt att plöja igenom de fyra seriebanden. "Mustiga" berättelser och tämligen vältecknat. Nu är jag sugen att öppna originalet också, klassiker som den ju är. Tristare var det dock med Christensens nyskapade Arne-serier som jag läste efteråt (albumet Arne Anka - Återuppståndelsen), en del av stripparna är väl någorlunda underhållande men överlag håller de inte alls samma klass som de tidigare verken.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Oj låter tungt. Jag som trodde bibliotekarie var ett hyfsat lugnt jobb. Trevligt att kunna läsa serier på jobbet i alla fall..

2008-02-14 @ 00:31:23
Postat av: Andy

Så länge man har en bra scanner går offline-utlån som en dans med word.

Det finns även en variant som praktiserades när redan när jag började jobba.

Lånekort och kopieringsapparat. Vik upp böckerna och få in så många streckoder som det bara går på läsplattan...

2008-02-21 @ 22:00:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0