film- och tvättelände

Då och då rasslar Hallandsposten ner i brevinkastet. Jag prenumererar inte, men fick några testmånader för ett tag sedan och antar att det är därför brevbäraren rör ihop det hela lite då och då. Hallandsposten påminner en hel del om Sundsvalls Tidning, det vanliga borgliga käbblet på ledaren, överlag ganska lågt nyhetsvärde och rätt tafflig kultur/sport. Men det är väl den lokala täckningen som gör att jag överhuvudtaget öppnar dessa tidningar, HP mestadels i fikarummet på jobbet då.
För nån vecka sedan fick jag HP i brevinkastet och läste ett heluppslag om filmen Juno - "Årets mest hyllade independent-film" stod det i ingressen. Jaha. Jag såg filmen för några dagar sedan. Den gav en känsla av att... tja.. vara allt annat än "oberoende". Filmen handlar om en ung tjej som råkar bli gravid med granngrabben och efter lite tvekan beslutar att behålla barnet, men att överlåta babyn till adoptivföräldrar. Jepp, så mycket mer besvär än så är det egentligen inte förutom att de blivande adoptivföräldrarnas relation knakar och att Juno fortfarande är kär i barnets pappa, de är inte ett par under graviditeten. Jag kan ju knappast veta, men jag har en bestämd känsla av att en ofrivillig graviditet i den åldern är bra mycket mer traumatisk än den framställs i filmen. Vidare läste jag att filmen skulle vara rolig och ha skarp dialog - tja, nån scen här och där är väl rätt skoj, men mestadels irriterade jag mig bara på huvudrollen, hon ger ett förvirrande intryck av både brådmogenhet och ren dumhet. Känns inte särskilt realistiskt det heller alltså, i alla fall inte i den situationen. Sedan finns det en del populärkulturella referenser som skulle kunna ha varit ett litet lyft men de snarare bara påklistrade.

Men värst av allt i all "titta-man-kan-ju-faktiskt-behålla-ett-barn-och-rädda-ett-människoliv-så-alla-blir glada-och-nöjda-osv-osv"-gegga är framställningen av abortkliniken hon gör ett hastigt besök på. Den framställs så ytterst oseriös som den överhuvudtaget kan framställas. Man vill ju hoppas att även amerikanerna börjar förstå det här med kvinnans rätt till sin egen kropp osv, men fan vet om inte utvecklingen går bakåt, Juno ger det intrycket. Kommer nämligen att tänka på hur pass seriös abortkliniken framställs i 1982 års high-school-klassiker "Fast times at Ridgemont High" (i den filmen genomförs en abort). Det är en bra film!

...

Det är fan så svårt att få vettiga tvätt-tider här. Men igår hade jag ett femtimmarspass på eftermiddagen. Fine, nu jävlar skulle tvättberget bort... trodde jag. Först pajade den ena av de två maskinerna, luckan låste sig och var omöjlig att öppna och hela maskinen betedde sig allmänt stört. Fan, fick ringa HFAB som skickade ut en kille. Jaha. Nog kört att fixa hela tvätten med bara en maskin tänkte jag, men några maskiner hinner jag ju. Tro på fan att även den andra maskinen pajar också! Ynka två maskiner hann jag med och nu är hela kvarteret utelämnade till sin smutstvätt. HFAB better fix this fast.

...

Jag är väldigt nöjd med min nya dator. Fast jag har redan mer spel att spela än vad jag rimligtvis hinner med på hela våren. Hur ska jag hinna? I-landsproblem vaddå?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0