Peter Englund rekommenderar

En ganska stor del av min bokhylla är fylld med populärhistoria. Historia är (nästan) alltid spännande att läsa, förutsatt att den är någorlunda välskriven och nyanserad och inte Herman Lindqvist-style. En favorit är i alla fall Uppsalaprofessorn Peter Englund som överlag skriver mycket bra och intressanta historiska romaner, repotage och essäer. Är du oinvigd inför denne man kan jag direkt rekommendera hans webplats där han har en del kul kortare essäer. På samma sida finns även en del recensioner och nu till saken, Peter Englund har spelat Medieval Total War 2 (!), läs hans omdöme här. Spelet lanserades -06 och är en uppföljare på Rome: Total War, ett spel som kom hösten -04 och vid det laget var något av det bästa som gjorts i mitt tycke. Spelet går ut på att man likt Ceasar ska bygga upp en stark armé och använda listig diplomati för att slutligen erövra makten i Rom. Framförallt imponerade återgivningen av själva slagfältet. Rome kom samtidigt som jag började läsa historia på Högskolan i Halmstad, där jag snart lärde känna några trevliga killar med samma intresse. Vi hade en liten studiecirkel där vi dels praktiserade målmedvetet tentaplugg (dvs stenhårt pluggande sista veckan, med powerpoint-presentationer osv), samt dels spelade Rome tills ögonen blödde. Sällan har jag spelat ett dataspel så mkt som just Rome den hösten.
Det hela har liksom blivit aktuellt igen eftersom jag nu på grund av ett datorköp (lätt värd 4000 spänn) har möjlighet att spela MTW 2 som just Englund av alla rekommenderar, och det är fan så kul. I tvåan är det dock inte Rom-tema, utan nu får du välja att leda ett starkt medeltida fäste (typ England, Frankrike mfl) och därefter föra en högst expansiv utrikespolitik. Målet är att slutligen erövra ett visst antal regioner, lite som Risk alltså. Jag har precis börjat en spelkampanj med England och siktar nu på att göra livet surt för övriga britter; skottar, walsare, Irländare... inget braveheart här inte!

Annars har jag haft två dagar med sovmornar i rad. Så jävla skönt har det varit.

Kommentarer
Postat av: gustav

så fort mel gibson moonar är det bara in med spjutet!

2008-02-17 @ 14:14:02
URL: http://paparkaka.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0