En helt vanlig dag någonstans utanför Halmstad

Tick... tack... tick... tack... Sitter ute på ett litet filialbibliotek en halvmil utanför stan och tiden går väldigt långsamt. Nån låntagare här, ett telefonsamtal där, nån enstaka reservation att fixa och några enstaka böcker att sätta upp. Och fortfarande oändligt många timmar kvar innan stängning. Dagar som denna så saknar jag faktiskt de där hektiska enmanspassen på hb i stan. Men no worry, fack på hb får jag ju min dos av imorgon, i övermorgon och nästa vecka osv.


Tick...tack...


Tråk. För får mig att kolla in lite 90-talistkultur. I tidskriftsformat.  

Börjar med att kolla in senaste numret av min lilla barndomsbibel Kamratposten. Stort repotage om fjortisar. Jaha. Märkeskläder, string, mobil, vax, dunjacka. Tunn tidning, många stora bilder och lite innehåll. Känner mig verkligen distanserad så gammal som jag är. Men nog fan var tidningen bättre när jag var ung. Läser vidare i senaste numret av tonårsblaskan Seventeen. Reklam, smink, kläder, kärleksnovell, frågespalt, reklam, reklam, idolporträtt. Känner mig ännu mer distanserad. Nog fan var Okej bättre än så här. Menar Kiss, Alice Cooper och Guns and Roses. New Kids, Marky Mark och KLF. Det var bättre förr.


Trååk. Kollar serierna... Nepp, redan läst allt intressant. Kollar efter romaner. Gärna något lättsamt. Plockar på mig en Paasilinna, en Niemi och en Kallifatides. Det får duga.


Hm... funderar på helgen. Det kommer nog bli lite action, men frågan är bara var. Finns nämligen både ett Helsingborgsspår och ett Göteborgsspår. Och det blir inte både och med tanke på min nuvarande ekonomiska situation. Semestern var intensiv och ganska dyr (btw så försvann 4 sidor Graspop pt 2 i hårddiskkraschen) så nu blir det lite lightversion av alltihopa. I Helsingborg är det gratis statsfestival som lockar med Darkane, Soilwork och framförallt Volbeat, men alla dem spelar på fredagen och det verkar som gänget här ska dit på lördagen. Och sova där är uteslutet. Samtidigt vill jag ju hänga med gänget och enligt uppgift så kanske hon från Sthlm dyker upp. Hm. Annars så kommer en barndomskompis som jag inte träffat på evigheter till Göteborg så det vore helskoj. Hänga i slottsskogen, snacka skit och dricka öl. Men frågetecken om jag hinner, har råd och ska stanna över. Hmm. Äh, skit samma, det visar sig. Någonting blir det i alla fall.



Ibland när jag har tråkigt, som nu, brukar jag läsa och irritera mig på dumma krönikor och bloggar. Eller det finns väl hur mycket som helst som jag läser som jag tycker är korkat, men på senare tid har jag även kollat in lite av sånt som jag annars kategoriskt har gett blanka fan i, nämligen kategorin hur man bör vara och leva i sitt privatliv - relationer och samlevnad, må bra, hälsa, familj osv. Alltså det är helt otroligt hur många skribenter det finns med budskapet: "titta på mig, jag mår bra och så här ska du också göra för att må lika bra som mig".

Här har vi ett typiskt exempel på vad jag surrar om och nu ska jag till och med orka kommentera. 1: idiot, du vet väl inte ett smack om vad andra ser hos sina partners?  2. Den snälla, mesiga killen vs den farliga badboyen. Lägg ner för fan. Väx upp. Tönt.


Här är mitt budskap: Tänk själv och försök leva livet som den person du vill vara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0