Festivaldilemma


Frustrerande nog säljer Wackenbiljetterna slut precis innan jag hinner mobilisera det lilla gäng som snackade om festivalen i vintras. Några lite mer alerta kompisar hann dock fixa biljett så möjligheten finns ju att jag fortfarande kommer iväg, men jag ogillar starkt att jaga ockerbiljetter andrahand, så huvudalternativen som kvarstår är Sweden rock och Graspop i Belgien. Eller egentligen bara Graspop. Varför då? Jo, låt mig jämföra: Graspop har en helt sjukt stark lineup, med tre tunga headlines - Maiden (!), Priest (!) och Kiss, samt massor av andra favoritband, exempelvis Morbid Angel, Testament, At the Gates , Immortal, Forbidden, Nile och Ministry. Sweden rock har också flera riktigt bra band på sin sida, som Carcass, Testament och At the Gates, men istället bara en vettig headline - Priest. Prismässigt borde därmed Sweden rock vara den klart billigare festivalen av dem två, Graspop ståtar ju med både Maiden och Kiss utöver Priest, men icke! - Sweden rock kostar 1800 jävla spänn för en tredagarsbiljett, när Graspops motsvarande pris är 130 euro. Drygt 500 spänns skillnad alltså! Dessutom ingår camping i Graspop och inte på Sweden rock, ca 250 spänn extra. Slutsatsen blir som tidigare konstaterat att jag absolut helst tar mig till Graspop denna sommar. Det är för mig helt obegripligt att svenska (nordiska) festivaler kan vara så sketet dyra, närmare 50% dyrare än de stora festivalerna på kontinenten, utan att för den saken skull ståta med större eller fler band, snarare tvärtom. Det kan knappast bero på att vi har några procent högre moms, eller för den delen att kringarrangemangen skulle vara särskilt mycket dyrare. Nope, rent ocker är vad det är.

Nåväl, det kanske blir Sweden rock ändå, det är några kompisar som ska dit som jag gärna sällskapar med, men första prioritet har helt klart operation "övertala/tjata med mig folk till Graspop". Känner du mig? Bra, häng på till Belgien! Det blir grymt, jag lovar.

Kommentarer
Postat av: gustav

fan jag visste inte det var i Belgien! då får jag ju snacka franska. hmmmm....

2008-03-27 @ 15:00:13
URL: http://paparkaka.wordpress.com
Postat av: Ecke

Dåså, häng på!
man kan köpa biljett med avbetalning på festivalbuss...

2008-03-27 @ 19:44:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0