Sevärt obehag

En lugn och stilla hemmahelg är snart avverkad. Visserligen var jag duktig och vårstädade hemma i fredags (äntligen, efter ett par veckor av mental förberedelse...), men annars har det inte blivit mycket gjort. Gott så, jag har absolut ingenting emot att spendera några lediga dagar hemma med filmer, musik, böcker osv. Ibland kan det dock vara en fin balansgång mellan soft helghäng och att helt enkelt vara rejält uttråkad - igår kväll hade jag inte varit sen att hitta på nånting med polare. Men några var upptagna i annat, några borta, och de flesta andra verkade vara bänkade framför melodifestivalen. Så det var inte riktigt läge alltså. Bara för att få en skymt av vad som lockar sådana massor till tv-apparaterna, endast Kalle på Julafton kan tydligen konkurrera, slog jag på tvn mitt under upplösningen. På typ 10 minuter hinner jag konstatera följande: Luuk är en tönt, Charlotte Perelli ser ut som en skräcködla/alien och hennes vinnande låt är värdelös. Av med tvn och på med film istället, jag hittade nämligen "There will be blood" i bra kvalité. Filmen utspelas kring förra sekelskiftet och handlar om oljeindustrins tidiga utveckling i USA, i huvudrollen får vi följa Daniel Day-Lewis som Daniel Plainview, en hänslynslös och cynisk oljemagnat. Med list och karisma manipulerar han sig till oljerik mark billigt, och han skyr sedan inga medel i sin exploatering av både oljefyndigheterna och lokalbefolkningen. Han stora drivkraft är förutom pengabegäret ett starkt människoförakt, efterhand får vi veta att han egentligen inte bryr sig ett skvatt om någon - light-SPOILER: inte ens hans "adopterade" son. "There will be blood" är en brutal och obehaglig film som väcker frågor om mänsklighetens (och girighetens) väsen. Ungefär som en amerikansk version av Hasse Alfredssons (en av mina absoluta favoritfilmer btw) "Den enfaldige mördaren", Plainview känns precis att vara stöpt i samma form som Alfredssons onda fabrikör. Men hur osympatisk och brutal Day-Lewis karaktär än må vara, får vi indikationer om att det är mer än bara han själv som felar, det är nämligen rätt slående att Plainview egentligen inte bryter mot några lagar i sitt oljekall, han uttrycker det själv i filmen: "whats my sin, to drain oil...?".

I mina ögon ger filmen ett talande exempel på den människosyn som har stor del i att 2 procent av världens befolkning kontrollerar hälften av dess tillgångar. Som ett lokalt exempel kan jag tänka mig att det fanns ett antal Plainview-typer i Sundsvalltrakten kring sekelskiftet, när träpatroner lurade godtrogna bönder på sin värdefulla mark för struntsummor.

...

Studentuppror i Tibet och visst slår Kina sin gamla vana trogen tillbaka med våld. OS 1980 i Moskva bojkottades av många västländer. OS i Kina 2008 lär inte bojkottas av en enda väststat. Vad är skillnaden? kan man fråga sig, diktatur som diktatur, och det kan ju knappast vara Kinas humanitära utveckling - landet präglas fortfarande av godtyckligt rättväsen, statlig censur, modernt slaveri, förtryck av minoriteter osv. Nope, svaret är enkelt: västvärlden vill helt enkelt inte stöta sig med Kina, för Kina är nämligen det moderna stora ekorrhjulet, låglönemarknaden, produktionen, periferin. En alldeles för värdefull tillgång för att våga riskera med andra ord.

...

Tänkte även skriva om spelpaketet "The orange box" som släpptes i höstas och innehåller 5 spel, samtliga episoder av Half life 2, Portal och Team fortress 2. Fick det nämligen häromdan sen det gått ner i pris på cdon - men intrycken får bli en annan dag, nu ska jag käka våfflor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0