Ska du köpa, köp rätt

I förrförra inlägget hypade jag loppis. Och ja, ska man köpa prylar är det alltid en bra idé att kolla igenom begagnatmarknaden först, värdet rasar ju som bekant snabbt. Annars är en vettig taktik, om man ändå vill ha nytt, att köpa utgående modeller, som ändå knappast kan anses vara gamla och som i regel brukar gå ner kraftigt i pris samtidigt som de senaste grejerna anländer. Jaha, varför dillar jag om detta då? Jo, för att jag ställer mig så frågande - alltså vilka är egentligen dem som är tillräckligt stora suckers att de absolut måste köpa det senaste/grymmaste? (tydligen är dem ju ganska många i alla fall). Jamenar ungefär så fort som du hinner få din flashiga plasma-tv eller värstingdator hemkörd så har du ju samtidigt slängt ett antal tusenlappar rakt i sjön...

- Men vaddårå, folk som köper dyra prylar har väl råd? Kan man ju tro. Nja, i vissa fall kanske, men i många andra fall inte alls. Det lånas pengar som aldrig förr, kronofogden larmar om rekordskulder och en ny "folksjukdom" kallas tydligen "shoppingmani", osv. Och de som nu anser sig ha råd, vart får de då sin deg ifrån? Jo, i de flesta fall helt enkelt från hårt jobb, från sina typ 40h +OB i veckan. Pengar som används till prylar som sedan ett par år senare knappt går att sälja på blocket för en spottstyver mot nypriset (titta runt lite på blocket själv så får du se, ganska patetiskt att se alla som desperat försöker sälja sina 2 år gamla fetdatorer/tvs/hemmabios osv, för typ 7 papp, som tydligen "kostade 17 ny!!", när det egentliga värdet snarare är typ 3...).


Alltså min poäng är att många nog skulle kunna må minst lika bra, snarare bättre, om de jobbade mindre och istället fyllde sina konsumtionsbehov med vettigare investeringar. Själv må jag kanske vara lat, men jag är fan ganska obekväm med tanken att jobba heltid 40h i veckan kommande 30 år, och jag ser inte heller något fel med den inställningen. Vårt samhälle genomsyras av en nyttomoral - du måste göra rätt för dig och mer därtill, att ha mycket fritid anses däremot snarare vara fult. Screw that, jag "latar" mig hellre igenom livet med sex timmars arbetsdag och billigare konsumtion än 8-17 fem dar i veckan och en 50 tums Plasma-Sony crystal view, 100hz megatronic i vardagsrummet.


Kuriosa - bara för att understryka hur puckat det är att köpa exempelvis en värstingdator. Kollade i PC Hemma nr 12 2005 här om dan. De hade ett test av värstingspeldatorer @ 15000 spänn. 5 datorer testades, bland annat i grafik-benchmarkprogrammet 3dmark05, där "testvinnaren" fick 7640 poäng. Min dator fick 8869 poäng, och sparkar alltså testvinnarens röv med god marginal drygt 2 år senare (dessutom har jag överlägset ljudkort mm). Burken har haft ett sammanlagt nypris på lite drygt 5k.


Kommentarer
Postat av: Andy

Många comments nu. Tänkte faktiskt göra ett inlägg om detta på gnällkärringbloggen, om skuldsanering. Tror att folk liksom förlitar sig på att möjligheten till skuldsanering nuförtiden finns, att de överkonsumerar, eftersom det ju finns "ångerknapp".

2008-03-13 @ 21:07:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0