Ringrostig

Editerade bort gårdagens inlägg. Inte för att jag inte står för budskapet (”kund” är inte rätt ord att använda i bibliotekssammanhang) utan för strul med kommentarspostningen. Sorry Andy för att din kommentar rök på kuppen – Jag kan hålla med om att ”låntagare” utesluter alla som besöker men inte lånar och att ”besökare” binder till en fysisk enhet, men ändå… ”kund” är för mig handel och då blir det automatiskt fel. Någon som har några andra förslag? Bokhora? Nej, det går ju inte heller eftersom inte alla läser…

Annars inget speciellt. Det har börjat ticka in en del jobb igen och det är ju bra. Men den här våren lär ändå bli som jag hade räknat med, dvs mindre jobb och mindre pengar men mer tid. Än så länge har jag inte tagit mig för något särskilt så plasman har gått varm på kvällarna. Jo förresten - jag har faktiskt börjat spela schack igen. Chess Titans som finns förinstallerat på Vista var det som utlöste suget den här gången. Men jävlar vad dåligt det går. Känner verkligen att jag inte har spelat regelbundet sen 07. Då kunde jag i alla fall göra bra partier mot Chessmastermotståndare* runt 1500-1600 i ranking, nu har jag fullt upp för att inte göra bort mig mot 1300-rankade. Det finns liksom ingen struktur alls i mitt spel. Inte ens min gamla ”favoritöppning” 1. E4, 2. C4, 3. F3 funkar vidare bra och då blir det helt klart ett tomrum, det är ju är oftast med den jag har kunnat spela någorlunda okej tidigare. Blir väl till att plugga öppningar, sicilianskt/franskt kanske?   Återkommer när jag är varmare i kläderna.

*Chessmaster är ett dataspel vars motor på ett utmärkt sätt simulerar rankade schackspelare.

Kommentarer
Postat av: Andy

Gör ett nytt försök då. Kopplingen till kund är att en kund är någon som betalar (indirekt genom skatten) och som därmed också kan ställa krav på verksamheten. En besökare är liksom bara där och en låntagare lånar bara böcker.



Men visst jag/vi schabblar dagligen med dessa termer jag använder nog alla tre då och då.



Får det här vara kvar!

2009-01-14 @ 15:57:06
URL: http://tandersten.blogg.se/
Postat av: E

Kanske det =)



Jo, men jag tycker inte det finns något som motsätter att besökare/låntagare också kan ställa krav. Och jag tycker heller inte att vi i och med skatten kan betraktas som statens kunder. En kund är för mig en konsument, och biblioteket står för mig utanför konsumtionsfären. Samma sak till exempel inom vården, också (vanligtvis) skattefinansierat, men där heter det ju patient och inte kund.

2009-01-14 @ 17:56:53
Postat av: Lill-Kenta

Klient får det bli!

2009-02-13 @ 11:32:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0